söndag 18 augusti 2013

Rörstrandsfat

Jag tror att jag gjorde ett fynd i dag! Eftersom vädret var varmt och skönt men utan sol, bestämde vi oss för en liten biltur till Qvartinge antik!
Där kan man gå i en evighet och titta på alla märkliga saker, allt från en bevarad Schweizernötkaka och en gammal ombyggd spark till riktigt fina gamla möbler och målningar.
Jag hittade i ett fat som fick följa med mig hem. Det fanns även assietter i tre olika storlekar från samma serie, men jag avstod då varje del kostade 50 kr.

Om det är som jag tror, efter att ha forskat en del på nätet, så tillverkades fatet i januari 1939. Helt säker är jag dock inte, i all text jag hittat har man stämplat godset med tre siffror, här är det fyra!? De första två siffrorna ska ange årtal och den tredje del av året. Här kanske man i stället har angett månad, som alltså i så fall borde vara januari!?
Stämpeln i övrigt tyder på att det är 1950 eller tidigare. Från 1951 skrevs Sweden, inte Sverige.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar