tisdag 6 augusti 2013

Hemkokt ketchup

Ica sålde billiga tomater, svenska dessutom. Jag bestämde mig för att koka min egen ketchup. 
Här hemma försöker vi att inte äta onödigt mycket socker eller andra kolhydrater, men vi gör för den skull vissa undantag i bland. Vi är inga supermänniskor och får nästan alltid sota för "fel" ätande med ont i magen mer eller mindre.

Jag strävar alltid efter att köpa fräscha råvaror och laga maten vi äter själv. Det blir så gott som aldrig halvfabrikat kan bli. 
Mot bakgrund av det så tyckte jag att det var smart att passa på att koka egen ketchup. :)

Det blev så himla bra och smakar toppen! Såsen, som det mer liknar, blir också en perfekt kall grillsås. Recept på min variant under bilderna!

På spisen

Färdig och upphälld på flaska. En i frysen och en i kylen.
Ingredienser:
10 st         tomater, gärna svenska
  1 liten     gul lök
  2 klyftor vitlök
  2 msk     röd balsamvinäger (tar man vit blir nog ketchupen inte så brun som min blev och det är nog finare)
  1 msk     balsamico
  2 tsk       salt
  1 msk     farinsocker
  1 tsk       strösocker (eller varför inte honung, tror det blir gott, provar det nästa gång)
  1 krm     chiliflakes
  1 krm     malen kanel
  1 dl        tomatpuré
  2 klyftor black garlic (behövs inte alls, men ger en god tjärig smak. Klicka på för att läsa mer om)

Gör så här:
Ner med allt i kastrull och puttra ihop under 15-20 minuter på lagom svag värme. Mixa sedan allt till en slät massa. Tadaa! Ketchup färdig att hälla upp i två flaskor om ca 3-5 dl var. Det beror lite på storleken på tomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar