måndag 19 augusti 2013

Marmelad av frukten som blev kvar

Jag köpte en hel del frukt billigt utan att tänka på att vi liksom inte äter så mycket frukt. Försöker man ligga på en lägre mängd kolhydrater så blir det så med automatik så att säga.
Efter ett par dagar insåg jag att frukten med all sannolikhet skulle bli dålig om jag inte hittade på något.

Sagt och gjort, jag kokade marmelad av kiwi och persikor! Det blev hur gott som helst och kan varmt rekommenderas! Ännu bättre är det ju för en som inte är restriktiv med socker!

Jag använde syltsocker men ungefär två tredjedelar av den mindre mängden som rekommenderas på förpackningen.

Gör så här:
Kyl en liten skål eller ett fat i frysen (för marmeladtestet) allra först.
Skär ner all frukt i mindre bitar, mosa eller kör med stavmixer så att det delvis blir ett mos. Häll upp valfri mängd syltsocker (smaka helt enkelt av hur sött du vill ha det) och koka i några minuter under omrörning.
Häll upp en liten mängd på det kylda fatet för att se hur tjockt det blir. För tunt - koka längre!

Värm burkar i 120 grader i ugnen ( då blir de rena från bakterier) häll upp din marmelad och sätt på en fin etikett!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar