måndag 12 augusti 2013

Havrekex och gamla kakmått

Svalt semesterväder med växlande molnighet blandat med regn. Då bakar jag!

Jag är mitt uppe i det och har precis bakat havrekex. Kex som påminner lite om Digestive utan att vara fullt så söta. riktigt roligt var det att jag fick gå ner i källaren och leta fram farmors gamla burk från affären som hon ägde. Burken som hon har förvarat sina kakmått i så länge jag kan minnas. Det är en kär ägodel som jag fick ärva efter henne.
Kakmåtten är roliga att använda vid jul. Det är traditionsmässigt bockar, grisar, gubbar och gummor, men också en del andra gamla kakformer som jag i alla fall inte ser i butiker idag. Lövformer av olika slag t.ex.
I burken finns även mazarinformar. Det kanske skulle vara något att prova att baka någon dag!?

Undrar vad som såldes ur den här burken då...

Havrekex

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar