onsdag 31 juli 2013

Krukodling

Krukodling kan se lite olika ut. Jag har tre olika ställen där jag odlar i kruka, förutom hemma inne.
Dels har jag min balkong där jag i första hand odlar kryddor, men samtidigt ser till att det är en fin oas för oss att njuta av under sommardagar och kvällar.

Citronmeliss, timjan, gräslök, mynta och rosmarin
Den andra platsen är ju nu självklart odlingen! Där kommer det att växa upp mycket ätbart under nästa år. Men det som jag mest odlar i kruka där är också kryddväxter. Vissa sorter, som mynta till exempel växer så det knakar och sprider sig likt ogräs. då är det bra att gräva ner en kruka som begränsar rötterna en smula.

Gräslök, dill, persilja, oregano, körvel, selleristjälk, dragon, basilika, libsticka, mynta & lavendel
Den tredje platsen är utanför entrén till min arbetsplats. Där har jag skapat blomarrangemang som jag är riktigt nöjd med. Tyvärr kan jag inte alltid vara där och sköta om krukorna själv. Det gör att jag måste tänka på att sätta tåliga växter som klarar både att torka och att inte bli plockade!

Blomstertobak, stjärnöga, murgröna, silvernjurvinda & silvergirland


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar