måndag 9 september 2013

Ingen matblogg - kyckling med örter

I lördags lagade jag till en oemotståndlig rätt med kyckling som bas. Egentligen var det inget speciellt utan bara en hel massa örtkryddor. Och då menar jag massor!

Detta är inte en matblogg, men ibland måste man bara dela med sig!

Jag brynte kycklingbröstfiléer (900 g) i smör och saltade och pepprade med vitpeppar.
Flyttade över dem i en ugnsfast form som jag täckt med ett tjockt lager grovt delad mangold.
Fräste en fint hackad rödlök i fettet som var kvar i pannan och hällde på en liten skvätt vatten och en lite större skvätt vitt vin i pannan. Koket fick göra kycklingen sällskap i formen.

Hackade massor av persilja, körvel och selleristjälk (använde bladen på egenodlad stjälk) sammanlagt var det säkert minst 2 dl hack som jag fördelade över filéerna. På med grädde och skjuts in i ugnen. 220 grader i till kycklingen når 70 grader. (ingen aning hur länge, använder alltid termometer nu för tiden)

Precis i slutet, de sista minuterna fick en näve paprikaslamsor hänga med en stund så att de mjuknade och fick en touch av grädden.

Till detta njöt vi ett mos gjort på jordärtskockor, som växer på vår odling, blandat med mandelpotatis samt en massa smör och grädde förstås!

Det var så gott att jag glömde fota innan en del redan var uppätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar