måndag 2 september 2013

Eklekticism eller inte

Att man som idag, blandar många olika stilar till en helhet gillar jag. Mönster blandas med mönster, blommigt med geometri, rutigt med runt. Att våga blanda olika stilar gör ett hem till en intressant plats.

Det fina med stilen - eklektisk är att man med glädje blandar saker och inredning från olika stilar, olika tider eller olika hantverk. Att blanda från olika källor är det som genomsyrar stilen.

Inredningstrenden som nu råder kan man med fördel placera i den genren. 

Jag delar med mig av två bilder från mitt eget vardagsrum. Jag skulle nog vilja påstå att inredningen mycket väl kan höra till eklekticismen. Även om färgskalan på de målade möblerna (kulör NCS S1000-N) är den samma, så kommer de från olika årtionden och stämmer egentligen inte, varken med varandra, eller med de två olika tapeterna (Fiona walldesign) som delar rummet. 

Blandade stilar, material, färg och mönster! Det är helheten som gör det!


Fiona walldesign - Scandinavien combinations


Fiona walldesign - Personal Stripes




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar